Facebook se sice ohání svými pravidly komunity a opatrností, co se týče zveřejňování sponzorovaných příspěvků, jeho sítem ale bez potíží propadávají podvodné eshopy (v angličtině se jim říká jednoduše scams). Na vaší zdi se tak mohou objevovat reklamy na krásně vypadající zboží, zejména z oblasti módy, ale místo překrásného kousku na fotografii vám přijde ohyzdný plastový šmejd a možnost vrácení peněz je veškerá žádná.
Díky tomu, že mají tyto firmy zaplacené reklamy na facebooku, působí důvěryhodněji a je o to snazší nechat se napálit. Jak tyhle podvodníky rozeznat od poctivých prodejců? Jaké jsou jejich nejčastější triky? A jak se bránit?
Velký byznys s podvody
Podvodných eshopů je celá řada. Já bych se ale chtěla zaměřit právě na ty, které se vyrojily v poslední době a facebook jim ochotně poskytuje prostor, jak se šířit. Jaká je jejich taktika?
Na začátku je krásná módní fotografie. Která je bohužel často ukradená z nějakého eshopu malého tvůrce, který o použití fotky svého výrobku nemá ani tušení. Fotka se vám zalíbí, prokliknete na web a zaujme vás příjemně nízká cena. Zaplatíte a těšíte se na krásné zboží – pletený svetr, plstěný klobouk, návleky na lýtka…
Jenomže místo zboží na fotce vám za měsíc přijde balíček s čínskými znaky na obálce a z něj vypadne ubohá napodobenina. V některých případech dokonce zboží prostě nedorazí vůbec. Na vaše emaily nikdo nereaguje nebo vám přijde jen automatická odpověď od robota. Dovolat se není kam, neboť firma sídlí v Číně a české zákony na ni nedosáhnou. Vaše peníze jsou fuč.
Tyto obchody se objevují a zase zanikají, ale kde zašlapete do země jeden, objeví se druhý. A není divu, jde o skutečně výnosné „podnikání“.
Na australském webu Scamwatch (doslova „hlídka proti podvodům“) se uvádí, že jen za letošní leden obrali podvodní internetoví prodejci lidi o 500 000 dolarů (asi 11,5 milionů korun). Předpokládám, že vzhledem k tomu, že web provozuje australská vláda (resp. její instituce podobná naší ČOI), budou se čísla týkat pouze australanů. Pokud bychom to převedli podle počtu obyvatel, v ČR by mohlo jít zhruba kolem 4,5 milionů korun měsíčně, které shrábnou podvodníci na úkor zákazníků.
Jak jsem se nechala nachytat
O tom, že tento typ podvodníků existuje, jsem se dozvěděla tím nejméně příjemným způsobem – napálili mě. Všechno začalo fotkou krásného svetru, která na mě vyskakovala v facebookových reklamách den co den.
Kdo by odolal, že? Bohužel, tento svetr nikde na internetu nekoupíte. Fotka byla ukradena tvůrkyni jménem Tashasu Gordon, která se věnuje tvoření návodů na pletení. To jsem ale bohužel zjistila až poté, co jsem se nechala konečně reklamami přesvědčit ke koupi svetru a poslala „prodejcům“ 800Kč. Za ty mi za měsíc přišel bezcenný kus hadru, který ani vzdáleně nepřipomínal svetr na fotce.
Ano, je to skutečně tak hrozné, jak to vypadá. Pomalu průsvitný polyester s chabými pokusy o barevný vzor jako na svetru. Jenomže tím anabáze neskončila. Nechtěla jsem to nechat jen tak a rozhodla se obrátit na společnost PayPal, přes niž jsem platila a která v těchto případech pomáhá napáleným kupujícím. Po zaslání informací a fotek jsem byla vyzvána, abych zboží, neodpovídající popisu, zaslala zpět na adresu prodejce – která je překvapivě v Číně. A pochopitelně na vlastní náklady. Pak mi měly být peníze vráceny.
Nešlo mi už ani tak o peníze, jako o spravedlnost a tak jsem za 350Kč balíček do Číny odeslala. Jenomže za měsíc mi přišlo vyrozumění od PayPal, že prodejce balík nepřevzal a stížnost se tedy zamítá. Pochybuji, že by zásilka nedorazila – chytrému podvodníkovi prostě jen hrálo do karet balíček nepřevzít a nemuset mi tak vracet ani halíř. Celkem mě setkání s podvodníky vyšlo na nějakých 1100Kč a notnou dávku naštvání. Od té doby si každý nákup na internetu dvakrát rozmyslím.
Jak se nenechat napálit?
Je několik typických znaků, které napovídají, že se jedná o podvodný eshop a je třeba mít se na pozoru.
- facebooková stránka vznikla teprve před krátkou dobou (několik týdnů/měsíců)
- pod fotkami a příspěvky nejsou žádné komentáře (pravděpodobně byly vymazány) nebo jsou naopak komentáře pod příspěvky plné negativních reakcí kupujících
- stránka nemá záložku „hodnocení“ nebo naopak v hodnocení najdete převahu špatných recenzí
- ceny jsou mnohem nižší, než u podobného typu zboží na jiných stránkách
- přímo na eshopu chybí jméno majitele/provozovatele
- místo kontaktních údajů jako email či telefon je zde jen kontaktní formulář
- na eshopu chybí obchodní podmínky
- pokud zde obchodní podmínky jsou, najdete v nich odstavce o tom, že popisy a fotky zboží na webu jsou jen informativní a pokud si něco koupíte, děláte to na vlastní riziko
Pokud prodejce splňuje některé z výše uvedených kritérií, je pravděpodobné, že se jedná o podvodníka. Přesvědčit se můžete třeba na webu Trustpilot.com, kam vložíte adresu webu a ihned se vám zobrazí recenze ostatních uživatelů, z kterých si uděláte dost jasný obrázek. Podezřelé je i pokud u eshopu nejsou vůbec žádné recenze.
Pokud už se vám stalo, že jste podvodníkům naletěli a přišli jste o své peníze, je mi líto, ale pravděpodobně už se jich nedomůžete zpět. Můžete se ale zasadit o to, aby nebyli okradeni i další lidé. Jak?
Podvodné eshopy – jak jim zatnout tipec?
Aby podvodníci neměli šanci okrádat nakupující, je potřeba, aby se o jejich počínání co nejvíce vědělo.
- napište svou negativní recenzi na facebook do sekce hodnocení, máte-li fotky „fejkového“ zboží, přidejte je
- nahlašujte stránky těchto podvodných webů přímo facebooku, kdykoli na ně narazíte
- napište svou zkušenost na Trustpilot.com nebo podobné weby, shromažďující informace o „scammers“
- sdílejte tento či podobné články mezi své přátele, aby se o těchto praktikách dozvědělo co nejvíce lidí
Pokud jste se někdy stali obětí internetových podvodníků, nestyďte se a šiřte svoji zkušenost! Jejich triky jsou rafinované a často se mění, proto otevřeně sdílejme zážitky, aby tomuto takzvanému podnikání odzvonilo.
Zprostředkovatelské obchody
Ještě na závěr si dovolím malou poznámku k „eshopům“, které se u nás objevily zejména během posledního roku. Jsou to takzvané zprostředkovatelské obchody, které se na první pohled tváří jako běžný eshop. V obchodních podmínkách ale zjistíte, že si zboží nekupujete, pouze majiteli stránky platíte za „službu zprostředkování obchodu“. To v praxi znamená, že za vás prostě objedná zboží v Číně – a to dost často jednoduše pár kliknutími na Aliexpressu, ovšem samozřejmě s přirážkou.
Ne všechno zboží, které zprostředkovatelé prodávají, je nekvalitní a neodpovídá fotografiím. A ne každý zprostředkovatel je automaticky podvodník. Ovšem tento byznys model je velmi nevýhodný pro kupující, jelikož nemohou využít zákona na ochranu spotřebitele a například zboží bez udání důvodu vrátit. Případné reklamační řízení pak musí řešit přímo s dodavatelem zboží, což je obvykle obtížně dohledatelný čínský prodejce. Zprostředkovatel tak chytře obchází zákon a pokud nejste se zbožím spokojeni, on si nad tím může v klidu umýt ruce.
Ačkoli se nejedná přímo o podvodné eshopy, je to jednání na hraně a nevzbuzuje ve mě důvěru. Než využívat služby jakýchkoli prostředníků, to už si rovnou objednejte na Aliexpressu sami, je to stejně složité, jako jakýkoli jiný eshop.
Narazili jste už na podvodné eshopy? Máte osobní zkušenost? Napište do komentářů!
Diskuze
Napsat komentář
Kdo jsem
Jsem blogerka, čarodějka a taky nenapravitelný snílek.
Již od roku 2009 pro vás píšu esotericky zaměřený web plný informací o duchovním růstu, zdravém životě, magii a esoterice Angelum Lucis - Posel světla.
Snažím se rozdávat světlo a lásku a jsem tady vždy, když potřebujete pomoci.
Vydělat se dá podstivě a dostatečně.
Jo, no . V některých obchodech je jiná fotka, než skutečné zboží. A nebo třeba jen mlhavá z jedné strany a přitom je celá řada podobných typů zboží, které z druhé strany vypadají jinak.
Takže , člověk neví, který typ to je, když nejsou uvedeny dostatečné parametry.
Někde se něco nabízí. Pak se to honem mění. Nebo z blízka to vypadá jinak. Jiná čočka, jiná perspektiva. Trocha deformace. Vytržení z celého obrazu a zase je jiný dojem.
Kup si dům podle malého obrázku, za „babku“. Když ti neřeknou náležitosti a jaké mají k tomu formality, pak nevíš do čeho jdeš.
Kolikrát v těch kšeftech něco od někud převezmou a z původně dobré prezentace udělají oplzlou vtěrnou reklamu, nebo drsně trapnou, mimo mísu, kde chybí elegance, téma, chybí scénář a pointa, rozum, cit , inteligence, nebo neuštěpačný , přátelsky vřelý vtip s opravdovým smyslem pro humor , pro pochopení lidí, kterým to má posloužit, nebo je to má oslovit.
Nevíš, co vlastně chtějí, že si máš koupit a neberou ohledy na to, co doopravdy ty chceš. A pak si nalhávají, že jsou v kšeftech úspěšní, ale to jen klamem krátce a nepřinese jim to očekávaný benefit. Zbouranišť po takových obchodech jsou spousty trosek, po nichž se země slehla. Obchodníkům časem zahořkl úsměv. Zapomněli žít život.
Někde chtějí o nakupujících vědět všechno, sami neřeknou nic, neodpovídají na otázky ohledně podstatných, základních věcí, které zajímají každého ohledně nabízeného zboží, nebo servisu. Chybí jim základní a smysluplný popis, nebo vůbec jaký.
Nevíte od koho nakupujete, nebo je vytvářena iluze, jako by vám nebránili vědět, ale stejně neřeknou nic. Nebo podstrčí nečitelné, nesrozumitelné, či jinak zavádějící údaje, které nevedou vlastně nikam.
Největší legrace, když už máte zkušenosti je, jak hned vám prodávající dává najevo, že nákup je přes nevím kolik nejasných spojek, nebo prodávající je někde na cestě pryč. Málem zaručuje, že ho nikdy v životě žádný nakupující neuvidí a diskusi se vyhne.
Nedokáže říci, proč co prodává, jakou se zbožím má zkušenost, co zajímavého a hezkého na té nabídce spatřuje. Odkazuje na netransparentní a nepřezkoumatelné zkušenosti druhých , kterých se neptá, zda je může zmínit. Oni o ničem, jak s nimi prodejce nakládá, nevědí, nebo jim to dokonce právem vadí, když se ohradí, je jim odepřeno právo se ohradit.
Někteří prodejci slovo etika slyšeli možná jako etiketa, ale pod tím si snad představují jenom nálepku. Chtějí hned vaše data, hned vaše prachy, ale obeznámit vás a empaticky se domluvit, aby zákazníkům bylo vyhověno a zboží se samo prodávalo, jako by je „Baťa nenaučil“.
Kdo prodává , jen aby prodal, má malý úspěch. I kdyby si namlouval, že je velký. Velký je i knedlík na talíři a na druhém kontinentě ho nikdo nevidí, když je mimo záběr dostatečné optiky s přenosem.
Sem tam se dá dát i něco zadarmo, když máš někoho rád. A není na tom nic špatného, když to děláš s láskou a péčí. Láska se ti vždycky vrátí. Ale někdy nestíháš chytat míč, když letí a všímat si odkud přiletí.
Správný odhad ceny znamená zboží rozumět. A rozumět zboží znamená mít s tím zkušenost a mít k tomu vztah a vztah ke člověku a k životu, jako celku. Co se určí na jednom místě , má vliv na řadu všeho , co s tím souvisí , co do toho vstupuje, k čemu to patří a kam to pokračuje.
Každý vychytralý obchodník je dost hloupý na to, aby napálil sám sebe. Agresivní hloupost boří celá města. Po něčem , co prodal obchodník třeba v konkursu přehnaně levně, následují drahé investice, aby se vše vyrovnalo. Když obchodník prodá něco příliš draze, sám ceně nevěří a neváží si pak ani sám sebe,vytvoří si sám na sebe antireklamu zkušeností lidí, kteří
stejně jako ten obchodník brzy narazí na levnější zboží vyšší kvality. Anebo draze prodá a pak sám draze nakoupí. Jede na vlně drahoty. Na vlně rovnováhy bude nakupovat za přiměřenou cenu a prodávat tak jak si sám zboží cení. A jak si druzí zboží cení. Pak jsou všichni v souladu.
Přitom je potřeba vědět, že ne každý potřebuje to samé stejně intenzivně. A najde pro to stejný užitek. Pak jde o to pro koho je zboží určeno, aby všichni , kteří se účastní toho obchodu věděli, o co se konkrétně jedná.
Dobrým obchodem se člověk prezentuje a s radostí přijímá ocenění za svoji službu.
Vím, co chci a vím proč to dělám. To je krok do dobrého obchodu. Nechtít na nikom vidělat, nechtít na nikoho vyzrát. Na to člověk musí nejdřív sám vyzrát, aby věděl, že obchody a vzájemné služby jsou výměna a spolustřádání a spoluvyužití „energie“ , kde si každý nakonec přijde na své.
Ať má dobrá dáma dobrý vkus, dobrý muž , ten elegantní džentlmen. Ať sportovně, či po domácku, stylově, či na procházku , budeš vždy svůj , žít připraven.